پايان نامه مقايسه عملكردهاي اجرائي بيماران مبتلا به اختلال سلوك

دانلود مقاله هاي ترجمه شده، پايان نامه و پروژه هاي دانشگاهي و...

پايان نامه مقايسه عملكردهاي اجرائي بيماران مبتلا به اختلال سلوك

۴۸۳ بازديد

پايان نامه مقايسه عملكردهاي اجرائي بيماران مبتلا به اختلال سلوك

عنوان محصول        پايان نامه مقايسه عملكردهاي اجرائي بيماران مبتلا به اختلال سلوك
متن همراه با لينك خريد محصول    پايان نامه مقايسه عملكردهاي اجرائي بيماران مبتلا به اختلال سلوك   

مقايسه عملكردهاي اجرائي بيماران مبتلا به اختلال سلوك
با افراد سالم در سال 1387

 

 

مقدمه و اهداف :اختلال سلوك در كودكان و نوجوانان يك بيماري شايع ومهم است كه عواقب منفي مهمي را براي فرد ، خانواده و جامعه در بر دارد  وبار زيادي را بر سيستم مراقبت هاي بهداشت رواني تحميل مي كند. به اين دلايل ، تحقيق در مورد زمينه هاي علي اين بيماري ( و به طور خاص زمينه هاي عصب روانشناختي آن )همواره يكي از اولويت هاي تحقيقاتي روانپزشكي كودكان و نوجوانان به شمار مي رود كه مي تواند با ارتقاء شناخت ما از فرايند هاي زمينه اي ايجاد بيماري ، جهت گيري هاي تشخيصي – و نهايتا در ماني – را بهبود بخشد. با توجه به مجموعه محدوديت هاي مطالعات قبلي، اين مطالعه  بادر نظر داشتن يك پاراديم شايع در عصب – روانشناسي اين پديده (اختلال عملكرد قشر پيشاني مغز ) ، كاركرد هاي عصب – روانشناختي مرتبط   را در يك جمعيت ايراني از كودكان ونوجوانان مبتلا به اختلال سلوك مورد بررسي قرار مي دهد.

روش اجرا:  اين مطالعه  ، يك بررسي مورد – شاهدي است ؛ كه طي آن يك گروه 25نفره از افراد مبتلا به اختلال سلوك و ADHD همزمان  در مقابل 20 بيمار مبتلا به ADHD  خالص و   20فرد سالم مورد مصاحبه باليني ، مصاحبه باليني نيمه ساختار يافته (k-SADS)و تست هوش ريون قرار گرفتند . افراد واجد شرايط مطالعه ، توسط شاخص هاي انتخابي از مجموعه ي  KANTAB (شامل IED,SOC,SWM) وتعداد ديگري از تست هاي عصب-روانشناختي (شامل آزمون قمار آيوا و آزمون برو/ بايست ) مورد بررسي قرار گرفتند . ضمناًشدت خشم وانواع آن براساس نمرات AARSونيز شدت پرخاشگري (براساس AQ  )وشدت علائم ADHD  بر اساس نمرات كانرز والدين تعيين گرديد؛  ودر نهايت نتايج بدست آمده(براساس نمرات هر يك از تست هاي خاص عصب – روانشناختي ) با استفاده از آزمون ANOVA در نرم  افزار SPSS مورد مقايسه آماري قرار گرفتند.

نتايج : در آزمون SOC گروه اختلال سلوك و ADHDهمزمان در مجموع بدترين عملكرد را داشت و گروه ADHDخالص داراي عملكرد ميانه اي بود. اختلالات مشاهده شده در   زمان فكر كردن اوليه در مسائل 2 و 5 حركتي، حركات متوسط در مسائل 3 و5 حركتي و ميزان فكر كردن بعدي در مسائل 3 حركتي و مسائل حل شده با حداقل حركات، بود. در اجراي آزمون SWM نيز اختلال عملكرد گروه اختلال سلوك و ADHDهمزمان در بعضي از شاخص ها ( بلوك‌هاي چهار و شش جعبه‌اي) و عملكرد ميانه در  گروه ADHD مشاهده گرديد. اجراي آزمون IED نشان دهنده اختلال عملكرد نسبي گروه اختلال سلوك و ADHDهمزمان در مجموع خطاها و نيز مجموع تريال‌ها بود. عملكرد ميانه گروه ADHD  و فقدان عملكرد افتراقي در مراحل داخل بعدي و خارج بعدي نيز نشان داده شد. اجراي آزمون IGTنشان دهنده نمره منفي همه گروها در شاخص  و ترديد به طور قابل ملاحظه كمتر گروه گروه اختلال سلوك و ADHDهمزمان نسبت به گروه كنترل سالم براي انتخاب از دسته كارت‌هاي A بود. يك تمايل عمومي به انتخاب از دسته كارت‌ها يD و B نيز مشاهده شد. اجراي آزمون برو/ بايست: نشاندهنده اختلالاتي قابل ملاحظه در زمان واكنش به تريال‌هاي برو و زمان واكنش غلط درتريال‌ها ي ‌بايست در گروه‌هاي  باليني در بعضي از واريانت‌ها بود. خطاهاي Commission  نيز در يك واريانت در گروه اختلال سلوك و ADHDهمزمان   بيشتر از گروه كنترل سالم بود. عملكرد گروه‌هاي باليني هم جهت (ولي نه با يك شدت) بود.

نتيجه گيري : براساس جمع‌بندي اين مجموعه يافته‌ها ي حاصل از مطالعات قبلي با يافته‌هاي مطالعه حاضر، ما اختلال سلوك وADHD  همزمان را به عنوان يك اختلال خاص در طيفي كه يك سوي آن بهنجاري و يك سوي ديگر آن رفتارهاي ضداجتماعي شديد به همراه ADHDاست، پيشنهاد مي‌كنيم. به اين ترتيب شايد اختلال سلوك وADHD همزمان را بتوان نوعي شديدتر از اختلالADHD  تلقي كرد و يا ADHDرا نوعي خفيف‌تر از اختلال سلوك به همراه ADHDتلقي نمود. اين فرضيه‌اي اوليه است كه البته آزمودن آن نيازمند مطالعات گسترده‌تر و كامل‌تر بعدي مي‌باشد.

جهت دانلود محصول اينجا كليك نماييد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.